7. Douglas DC-3 и ...

Какво сме дали на Света? е въпросът.
А това е седмият Отговор.
Главният конструктор на първия в света траспортен пътнически самолет Douglas DC-3 (Дъглас ДС-3) е:

Асен Йорданов, българин.

Легендата за майстор Манол, българския Дедал, който се опитва да полети със саморъчно направени крила, сигурно си я чувал, но знаеш ли за Асен Йорданов?

Историята му е много интересна.
И признавам си, ако не беше цялата дандания около:
Какво сме дали на Света?, сигурно никога нямаше и да я науча.

Световноизвестният летец и авиоконструктор е роден през 1896 в София. Като дете летенето го завладява. Сам си намира книги и започва да конструира първите си самолети. Не разбирай, истински машини, а нещо подобно.

През 1912, когато Асен Йорданов е на 16 години, извършва първия полет с планер в България - безмоторен самолет, който изработва сам.

Още същата година заминава да учи в пилотското училище в Етан, Франция. Балканската война обаче променя плановете му и той се връща в България. Заминава за фронта като доброволец и постъпва като аеромеханик.

По това време(1912):
Българската армия притежава следните самолети:
3 Албатрос (Albatros)
4 Фарман (Farman),
1 Воазен (Voisin),
1 Сомер (Somer),
1 Сикорски (Sikorsky),
1 Бристъл (Bristol),
2 Нюпор (Nieuport)
и около 10 Блерио (Bleriot).
Аз ги преброих като 23 самолета.
По това време България се нарежда до страни като Великобритания и изпреварва Италия, САЩ и Япония.

Малко преди включването на България във военните действия, Асен Йорданов изпитва пред публика първият български моторен самолет. Датата е 10 август 1915. В този самолет, той въвежда третото крило, за първи път в света. То служи за стабилизиране на самолета при по-големи наклони от 45 градуса.

Аеропланът е признат за изобретение от специална комисия на Министерството на войната и е бил изложен в Царския манеж.

Оттогава 10 август 1915 се смята за начало на българското самолетостроене.

Поощрен от блестящите отзиви за изобретението си, Асен Йорданов искал да започне негово серийно производство, но войната пак се намесва и препречва плановете му.

През Първата световна война Асен е приет в Школата за запасни офицери и заминава отново на фронта. Този път му поверяват и боен самолет, с който взема участие в десетки въздушни боеве. За проявена изключителна смелост е награден с Орден за храброст.

Войната свърша. Ньойският договор забранява България да има авиация, самолетите ни са унищожени, пилотите - уволнени.

Лишен от възможността да прави самолети в България, той намира шанс за нова изява в обявения от Американския аероклуб през 1921 международен конкурс за обиколка на Земята с аероплан.

Наградата е 1 милион долара за пилота, който пръв измине разстоянието от 33 546 км за не повече от 100 дни. Въодушевен от перспективата, Асен Йорданов веднага решава да замине. В състезанието решава да се включи и неговия приятел и летец Александър Стоянов. Оказало се обаче, че паричната сума за пътуването била непосилна за тях. За набиране на необходимите средства те се обръщат към правителството. (!!!)

Какво пишат двамата пилоти:

...Светът ще види, понеже този конкурс е велико дело и на човешката култура, че българският народ чрез своя мощен дух с достойнство ще се бори в тази област с всички, признати за цивилизовани, народи. Ще се явим пред всички краища на света и там ще разнесем българското име и ще станем причина веднъж завинаги да изчезне нашата непопулярност и обидно за нас питане: "Нали столицата на България е Букурещ?...

И молбата им е удовлетворена лично от Александър Стамболийски - министър председател на България по това време. (!!!)

И така, двамата патриоти заминават за Америка, за да защитят достойно името на България, но се оказва, че те са единствените кандидати, дръзнали да се явят на конкурса, и той се отлага. Александър Стоянов се завръща в родината, докато Асен Йорданов иска разрешение да удължи престоя си в САЩ, и го получава.

И учи, отново.
Започва работа като чертожник в концерна Къртис, и се издига до главен конструктор. Работи и в конструкторските екипи на водещите в световното самолетостроене Боинг, Локхийд и Дъглас.

И така се стига до:
Tранспортният самолет Дъглас ДС-3, а по-късно известните от Втората Световна война летящи крепости Боинг Б-17 Фортрес, Боинг 29 Суперфортрес, тежкия изтребител Лайтинг П-38, на които главен конструктор е Асен Йорданов.

Мисля си само едно, този човек не е имал граници.
Той открива и специална съставка, която предпазва авиационното гориво от ниски температури, особено необходима за самолетите, извършващи полети на големи височини. Известният физик Томас Едисон се допитва до него, когато работи върху поредното си изобретение - радара.

Открива авиационно училище, което се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.

Започва да пише книги. Не една или две. 9 книги. Милионен тираж. Пише увлекателно, добавя комикси, илюстрации.

Flying and How to Do It (Летенето и как то да се извърши)
Your Wings (Вашите криле)
Through the Overcast (През облаците)
Safety in Flight (Сигурност при летенето)
The Man behind the Flight (Човекът в сянката на самолетите)
Power and Flight (Мощност и полет)
Dials and Flight (Уредите при полет)
Men and Wings (Хора и криле)
Jordanoff's Illustrated Aviation Dictionary

Нийл Армстронг, първият човек стъпил на Луната, признава:
...От него както аз, така и всички американски пилоти сме се учили на авиация...

Асен Йорданов - български авиоинжинер със световна известност. Името му е вписано в Книгата за почетни граждани на Ню Йорк, портретът му е изложен в Залата на славните в нюйоркското летище Ла Гуардия, а в музея Ер спейс са изложени негови лични вещи.

И нещо тъжно:
Трябва да прекося Океана, за да видя какво един българин е направил. А той самият до последно е държал на табелката в дома му в САЩ да пише: Асен Йорданов - български пилот авиатор.

има и още (обаче, утре)
а какво беше вчера, а онзи ден (тук)



Facebook Comments

6 коментарa :

varnik каза...

Просто нямам какво да кажа за този човек! В интерес на истината, трябва да спомена, че чух за него преди по-малко от десет години и още тогава се възхитих на това, което е направил. И ако е вярно, че човек е голям колкото мечтите си, то той е висок до небето. Същото това небе, към което се е стремил през целия си живот.

Анонимен каза...

ако беше останал в България щеше ли да създаде нещо?Същия въпрос задавам и за Джон Атанасов.
Едно време баба ми казваше-с шужда пита майшин помен.
Хвалим се с изобретения които не се дължат на българската действителност и това за мен е непоштенност

Анонимен каза...

ДА ЩЕШЕ НО ЗАРАДИ ньойския договор както пише по горе България не е можела да притежава бойни самолети

Анонимен каза...

На анонимния господин, дето философства!!!!

Ако не бяха забраниули на България да има самолетостроене, България щеше да се радва на много достижения!

Какво прави Димитър Съселов в Америка, същото, България я бутат в трета глуха и потенциалът сам се налива я в Америка,я в Германия или Франция

Alex Iotzov каза...

Stana vapros za Sasselov. Zabelejete tozi text. "he was invited by the University of Toronto, who offered him a scholarship. However, Sasselov was not granted an exit visa by the Bulgarian authorities." Toi beshe pokanen ot University of Toronto I mu beshe garantiran scholarship za doktor na naukite, NO SASELOV ne polu4ava izhodna viza ot Bulgarskite vlasti toes MVR go otriazva I sigurno predlaga sin4eto ili dasteriata na nash drugar the go zameni zastoto e strashno talantliv moje bi 100 pati po talantliv ot Sasselov, a tova sin4e ili dasteria na ABPFK e palen tapak I marzelivec v deistvitelnost zastoto e nasledil bastinite I mai4inite si geni, hora koito sa trepeli s kolve v parvata sedmica sled 9.9.1944 vseki koito e mojel the 4ete I pishe. Tova e Bulgaria strana rajdashta mnogo umni hora I ogromno koli4estvo zavistlivi tapaci, koito SSSR I Bulgarskata komunisti4eska Partia postaviha na 4elo na naciata. Spomniam si dumite na Georgi Markov niakolko sedmici predi the bade ubit "Az znam 4e rano ili kasno ste se osvobodim ot komunizma, no koga I kak ste se osvobodim ot Balkanizma si Akala ne mi go pobira".

Alex каза...

From not long time one name is circulated in Internet space ASSEN JORDANOFF aka Asen Yordanov (Born: September 2, 1896, Bulgaria; Died: October 19, 1967 USA) . Who is this person. ASSEN “Jerry” JORDANOFF is Bulgarian – American Inventor. Jordanoff is considered to be the founder of aeronautical engineering in Bulgaria, as well as a contributor to the development of aviation in America.
Ne is one of the engineer, pilot and instructor who contributed as Test Pilot, Pilots Teacher and Designer to Straight of USA Air Forces during the W.W.II He used to be an honorary citizen of New York and his portrait is exposed at the LaGuardia Airport’s hall of fame. The National Museum for American Art exhibits his personal belongings and archives and a signboard reading Assen Yordanov – a Bulgarian Pilot hangs on its front door. He is founder/creator of “Jordanoff Aviation Corporation” (the company jange the name couple of times), with offices on Madison Avenue in New York. Jerry as most of his friends call him (ASSEN JORDANOFF) opened his own aviation school that turned into the most prestigious one in a short period. All the 9 specialized books, published became a major tool of the young pilots. They have been translated to several major languages. Jerry created a training movie. During WWII it was screened to US air force pilots. Boeing selected the company of Jerry (Assen Yordanov) to take part in the development of the manuals of Bomber Superfortress, B-29. Jerry participated directly in the creation of different American planes throughout WWII. One of them was P-40 as well as in the design of B-17. Jerry (Assen Yordanov) contribute too much to the success of DC-3 (design of which sold to SSSR during W.W.II and manufactured as Li-2 – License 2) was which was named the working horse ot W.W.II. Jerry was one of the inventors in security of automobiles of airbags. Jerry created and Jordanoff device – an ancestor of the phone secretary.

But the name ASSEN “Jerry” JORDANOFF will remain popular and connected with US Defense Industry and founder of aeronautical engineering in Bulgaria.

ASSEN “Jerry” JORDANOFF died at the age of 71 and his ashes was spread over America from an airplane. (9 photos)

Публикуване на коментар